A Great day in the park - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu A Great day in the park - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu

A Great day in the park

Door: Jos en Ricky

09 December 2008 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Zaterdag een tocht gemaakt langs de Coastal Track van het Abel Tasmanpark. Bij het startpunt van de watertaxi stond deze al klaar: Op een aanhanger met een tractor ervoor. Iedereen moest al instappen en kreeg al een zwemvest om. Beetje raar: Allemaal in een boot die over de weg gaat naar het strand. Daar aangekomen reed de tractor achteruit het water in, tot de boot weg kon varen. Na wat eilandjes te hebben bekeken met zeerobben gingen we met een vaartje van 45 km naar een prachtig strand in het park. Daarvandaan hebben we met een schitterende wandeling van 4 uur gemaakt langs de kust met een tussenstop op het strand van Bark Bay. Het is goed dat wij er nu zijn. Het is nog behoorlijk rustig, maar in het hoogseizoen is het hier veel te druk. Dankzij het prachtige weer, de blauwe zee, de goudgele stranden en de adembenemende natuur (alweer!) was deze excursie inderdaad “ a great day in the park” zoals de folder had voorspeld.
Aan het eind van de wandeling kwam de watertaxi ons precies op tijd weer ophalen en kunnen we om 18.00 uur nog genieten van een koud drankje op ons terras.
Eigenlijk hadden we op deze plek nog wel wat langer willen blijven, maar wie weet wat voor moois we nog tegen zullen komen.
Zondag via een enorme omweg (hemelsbreed 79 km, maar doordat er geen rechtstreekse weg is 320 km gereden) zijn we terechtgekomen in Karamea. Het ligt aan de westkust van het Zuidereiland en is het eind van elke weg naar het noorden. Hierna komt alleen nog het nationaal park met lange wandelpaden. Ons verblijf heet dan ook “Last resort”. Sfeer is in deze omgeving nogal van de jaren zeventig. Hippie-achtig met huizen in paars en oranje en niet al te best onderhouden. Na een groot aantal dagen (vanaf Picton) met mooi weer nu toch weer een bewolkte dag met af en toe regen.
Op weg gegaan naar het Oparara Basin in het Kahurangi nationaal park. Blijkt een dicht regenwoud te zijn met vooral allerlei varens Ook hier zijn we bijna de enigen. Mooie wandeling gemaakt. Vriendelijkheid van de NieuwZeelanders blijft ook hier. In de (kleine) supermarkt wordt je begroet met “How was your day?”. Ook wildvreemden wensen je op straat een “nice day” toe.
Vandaag (woensdag) op weg gegaan langs de westkust naar het zuiden. Het weer in Nieuw Zeeland is erg wisselend. Na twee bewolkte dagen met wat regen is het nu weer prachtig. De route is ook mooi, zo dicht langs de (wilde) zee. Onderweg nog wat stops gemaakt, want de reisdagen horen ook bij de vakantie. Uiteraard een stop gemaakt bij de “Pancake Rocks”. Het landschap veranderd wel. Het is nu af en toe zelfs wat vlak en de uitbundige (sub)tropische plantengroei wordt anders.
Wij zijn nu in Hokitika, een plaatsje aan het begin van de South Alps, waar we morgen kennis mee gaan maken als we terecht komen in het gletsjer-gebied, maar daar over later meer.
Ons huisje voor 1 nacht staat bijna op het strand, dus met een beetje geluk maken we vanavond nog een mooie zonsondergang mee.
Groetjes Jos en Ricky

• 10 December 2008 - 17:31

Ma:

Na de smsjes van van ochtend,Laat ik jullie wetenDat ik geniet van al die verhalen. Maar zijn jullie niet moe te krijgen ,jongens jongens watreizen en trekken Maar al dat mooisvergoed ook veel.Ma

• 10 December 2008 - 20:08

Trees En Herman:

Hoi Jos en Ricky,

Het ziet er allemaal geweldig uit en het maakt ons ook "jaloers". We kijken nu al uit naar onze afspraak om de vakanties nog eens samen door te nemen.

Nog veel plezier en tot ziens,
    Trees en Herman.

• 11 December 2008 - 18:01

Marion:

Vorige week naar Bride flight geweest.
    Stilletjes kunnen (mee)
    genieten van de mooie natuur op Nieuw-Zeeland

Groeten,
    Marion

• 11 December 2008 - 19:52

Elmer:

Hé, Trees en Herman!! Jullie ook hier?? Groeten van Elmer

Maar goed, daar is deze site niet voor.

Jos en Ricky, alles wat jullie beschrijven is een feest van herkenning. Inderdaad, altijd maar weer die adembenemende natuur. Het houdt maar niet op. Waar je je tijdens de reis over verbaast is dat het voor de kiwi's zelf uiteindelijk toch wat "gewoon" geworden is, hoewel ze natuurlijk wel trots op hun land zijn. O ja, niet vergeten: bij het gletsjergebied ook nog langs te gaan bij Lake Matheson ofwel het "spiegelmeer".....Hoop dat dan het windstil is en er niet te veel toeristen zijn. 7.00 uur 's ochtends is de mooiste tijd.....

Have fun!!!!