Van boerderij naar kasteel - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu Van boerderij naar kasteel - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu

Van boerderij naar kasteel

Door: Jos en Ricky

18 December 2008 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Dinsdag op weg naar het zuiden van het Zuidereiland. Een echte herfstdag. Veel regen, wind en 13 graden. Toch een erg mooie tocht. Eerst is het landschap erg kaal en vlak. Korte stop gemaakt in Invercargill, de meest zuidelijke stad van Nieuw Zeeland. Niet erg veel te beleven. Doorgereden naar het zuidoosten, The Catlins. Nu komen de bossen weer terug en de heuvels. Het heeft wat weg van de Ardennen, maar dan zonder een enkel huis.
Ons overnachtingsadres is op een modern huis op een boerenfarm. We worden weer hartelijk ontvangen en gaan met de eigenaar in zijn jeep mee zijn (enorme) land op. Hij bezit schapen (3000), koeien en herten. Het eindpunt is een klif boven de zee waar we bijna vanaf waaien.
We gebruiken de maaltijd samen met de boer en zijn vrouw. Heel gezellig.
Woensdag genieten we eerst nog van een prima ontbijt speciaal voor ons gemaakt en gaan dan nog even de Purakauniu watervallen bekijken die vlakbij zijn. Zoals zo vaak in Nieuw Zeeland is het weer totaal anders dan gisteren. De zon is weer terug en blijft de hele dag schijnen. Het blijft een prachtige dag, wel een beetje fris met 17 gr.
We hoeven niet zo ver (160 km) en maken nog een tussenstop bij een wetlands-vogelreservaat.
Vervolgens 1,5 uur door Dunedin gelopen. Je merkt goed dat dit van oorsprong een Schotse stad is. Vooral het treinstation is adembenemend. Jammer dat er bijna geen treinen rijden (geldt ook voor de rest van NZ).
Op weg naar onze overnachting rijden we hoog over een weg over het Otago schiereiland. We komen aan bij het enige kasteel van NZ, het Larnach Castle. Bij de toegangspoort betalen we geen entreegeld maar mogen op vertoon van ons voucher doorrijden. We logeren in een lodge op het terrein van het kasteel (vlak ernaast). De lodge staat boven op de rand van de berg met een balkon met een fantastisch uitzicht over de baai van Otago. We komen er bijna niet meer weg. Toch nog een rondleiding in het kasteel gedaan (hoort er ook bij) en door de mooie tuin gelopen.
We zijn nogal onder de indruk van het kasteel. Het is van eind 1800 en nog helemaal compleet ingericht.
We regelen een diner in het kasteel en komen met 2 Nieuw Zeelanders (de volgende dag bleek het de eigenares van het kasteel te zijn) en 2 Australiers (gevlucht voor de hitte en de droogte in Brisbane) met hun kinderen aan 1 tafel terecht in de dining-room van het kasteel. We hebben daar een geweldige avond in een erg sfeervolle ruimte. 's morgens worden we weer wakker met dat fantastische uitzicht. Toch gaan we weer verder in de richting van Mount Cook.

Nog maar twee dagen te gaan....

Groetjes
Jos en Ricky

• 18 December 2008 - 09:20

Sjoukje:

Nog 2 dagen en dan gewoon weer naar Nederland. Dat wordt wennen.Denk aan dikke truien.Eerst nog even genieten en dan een hele goede terugvlucht.
    Tot ziens op hollandse bodem.

• 18 December 2008 - 09:27

Ma:

Zo ik ben de eerste vandaag .Jullie slapen nu.o,O, Wat een mooie vacantie hebben jullie en zo lux logeren op een kasteel en wat een gastvrijheid.Geniet nog even.Liefs en groetjes van Anita en mij.

• 18 December 2008 - 09:29

Ma:

Nou er was iemand net iets vlugger dan ik.Dat wilde ik nog even kwijt.

• 18 December 2008 - 09:59

Alfons:

Ik ben blij dat jullie het zo naar de zin hebben. Het zou me niks verwonderen als jullie, wanneer je met pensioen gaat, eraan denken om te emigreren.
    Tot over een paar dagen en een goede reis terug.

• 18 December 2008 - 20:17

Tan & Ar:

Hi there,
    Nou jullie zitten morgen zeker al in het vliegtuig? Het wordt hier zondag regenachtig en ca. 6 graden. Moet ik truien o.i.d. meenemen? En nog wensen voor het avondeten? We gaan morgen de kerstboom halen. Er zijn al 2 kaartjes uit NZ aangekomen dus die hebben het ruim gewonnen. Maar de naar wij denken verjaardagskaart blijft netjes dicht tot zaterdag!
    Veel plezier nog!
    PS Nog pinquins gezien?