Op de gletsjer - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu Op de gletsjer - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van josenricky - WaarBenJij.nu

Op de gletsjer

Door: Jos en Ricky

12 December 2008 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Met mooi weer vertrokken uit Hokitika. Onderweg gestopt in Ross. Dit is 1 van de vele plekken in Nieuw Zeeland waar nog iets te zien is van de overblijfselen van de Goldrush van 1860. We rijden door een tamelijk vlak land, maar zien de bergen in de verte opdoemen. Rond het middaguur begint het te regenen en het houdt voorlopig niet op. We komen langs de Franz Jozef gletsjer en gaan (op een afstandje) wat foto's maken in de regen. Ons doel is de Fox Glacier die iets verderop ligt. We boeken een trip voor morgen. We gaan voor een halve dag wandelen op de gletsjer. We zien af van een combinatie met een helikopter. Wel een beetje duur (190 Euro pp voor een kwartier vliegen met kans op bewolking).
De weersverwachting is dat het morgenochtend droog gaat worden.
Vrijdag dus de tocht gemaakt in een behoorlijk internationaal gezelschap zonder Nederlanders. Het weer is inderdaad opgeknapt. We lopen eerst 1,5 uur langs de gletsjer omhoog en vervolgens nog een uurtje op het ijs. Wat een prachtige witte wereld. Deze gletsjer is nogal bijzonder omdat we maar op een hoogte van ongeveer 250 meter zijn. Een ervaring die we niet hadden willen missen.
's middags op tijd terug om nog een wandeling rond het Lake Matheson (Elmer je hebt gelijk. Erg mooi, alleen jammer dat het een beetje regenachtig was) te maken. Een prachtig vlak meer dat werkt als een spiegel. Je zou zelfs Mount Cook, de hoogste berg van NZ erin moeten kunnen zien, maar helaas is die verborgen achter wolken. Net als de volgende ochtend.Misschien zien we die later nog.
Voor het eten lijken Nieuw-Zeelanders wel Amerikanen. Ze houden niet zo van kleine porties. Een voorgerecht erbij bestellen is al teveel van het goede. Wel vaak uitgebreide rauwkost (sla) erbij.Heel gebruikelijk is dat restaurants de aanduiding BYO voeren. In dat geval kun je je eigen fles wijn meenemen (Bring Your Own). Je betaalt een paar dollar voor de glazen en het verwijderen van de kurk. (Nieuw Zeelandse wijnen hebben allemaal een schroefdop).
Zaterdag weer verder naar het zuiden. Het is een prachtige dag. We rijden over Highway 6. Wel een stuk rustiger dan de A6. We rijden er bijna alleen.
Onderweg allerlei prachtige uitzichten over zee (de zee kom je overal tegen. Het lijkt wel een eiland).
Na het passeren van de Haast-pas veranderd het landschap totaal. De groen natuur is bijna weg, vrij hoge bergen met nog wat sneeuw bovenop en blauw-spiegelende meren. Anders, mar weer schitterend.
Wij zijn nu in Wanaka. Ligt aan het eind van een erg groot meer met bergen erom heen.. Wel een beetje toeristisch, maar gelukkig nog het voorseizoen. We hebben vandaag de warmste dag. Het is nu 7 uur 's avonds en nog 24 graden.
Morgen weer verder op weg naar de sounds van het zuiden.

Tot later

Jos en Ricky

• 13 December 2008 - 10:49

Sjoukje:

Wow, Wat een fantastische reis!!
    Ik verheug me op de foto's.
    Groet, Sjoukje.

• 13 December 2008 - 15:18

Ma:

Zo weer een mooie belevenis ,ja die ver reist kan veel verhalen.Maar ja nog een week,de tijd gaat zo snel ik zou zeggen geniet nog maar.Liefsen groetjes uit dit koude Nederland,Ma

• 14 December 2008 - 08:01

Hans Koppelman:

Geniet nog maar even van dat warme weer. Hier is iederde dag maar weer ijskrabben enzo.

• 14 December 2008 - 11:56

Tan & Ar:

Hi there,
    Zijn jullie in Wanaka nog naar Puzzling world geweest? Of lekker geluierd aan het meer? Als je onderweg gaat naar Milford Sound moet je echt stoppen waar langs de weg met bruine bordjes wordt aangegeven dat er iets te zien is! Goed om te horen dat het lekker warm is want dat heb je wel nodig straks langs de zuidkust!
    Veel plezier tussen de pinguins, zeeleeuwen, dolfijnen & zeehonden..

Ik mail jullie wel even over het huisje..

xx

• 14 December 2008 - 11:57

Tan:

PS Vergeten jullie niet om één of 2 pakjes Arnott's Tim Tam's mee te nemen! Merci ;)